“Stakke af siv, bøjelige og vindblæste, flettes ind og flettes ud mellem åndedræt og liv. Livet former sig som et fletværk, ind og ud, ud og ind. Kvindelivet former sig som et fletværk. Ind og ud mellem fødsler, snotnæser, pensler, elskov, brud og kolde kaffekopper. Gentagelser som fyldte poser fra købmand til køkkenbord. Ind og ud. Igen og igen”. Stinne og Mette.
Projektet Fletværk skabtes i et samarbejde med billedkunstner Stinne Møller-Hansen. Processen og blev til udstillingen Fletværk, som vises på Kirsten Kjærs Museum i perioden 30. juli - 25. september.
Som en fletning i processen etablerede Stinne et Kunstlaboratorie hvor seks kvindelige kunstnere delte viden og skabte streger og farver. Den kreative proces i laboratoriet foregik over en uge februar 2022 i Morsø Kunstforenings lokaler på Holmen i Nykøbing Mors. Ud over Stinne og jeg var de medvirkende kunstnere Anette Qvist Hvidbjerg, Anja Korsgaard, Vivi Christensen og Dorte Kjær.
Procesbilleder samt tanker se Facebook #fletværkstinneogmette

Fletværk
Den gule og den grå
Der var engang en mand, som gik hen ad fortorvet. Det regnede. Regnen gav fortorvet en varm grå farve. Med et blev manden revet ud af sine tanker, for lige der foran ham, lå et lille gult stykke papir. Det var en sporvognsbillet. Den gjorde et stort indtryk på manden. Det var ligesom den grå farve fik sporvognsbilletten til at lyse. Det var ligesom farverne gav nye egenskaber til hinanden.
Manden, som gik på fortorvet hed Immanuel Ibsen, han var maler. Han kendte farvernes sprog. Da han kom hjem i sit værksted, begyndte han at undersøge og lege med den gule og den grå farve.
Stinne og jeg mødtes for halvandet år siden. Vi beslutte at gå ind i Fletværksprocessen sammen. Og ligesom den grå og gule farve, så påvirkede vi hinanden. Uden at tage fra hinanden. Aktivisten og kaffesøsteren flettede sammen. Vi stillede ikke krav om særlige tilgange. Vi gav hinanden plads til at gå de veje, vi hver især fik øje på. Og ligesom når vi ordner verdenssituationen over spisebordet, så forsøgte vi at løse kunstens og livets gåder.
Alle de samtaler vi har haft, danner et stort fletværk. En samtalefletning. Det er en væsentlig del af udstillingen. Umiddelbart er den ikke til at få øje på, men den er der.
Ligesom den gule og grå farve førte samtaler med Immanuel Ibsen, så har vi i processen ført samtaler med forskellige materialer. Stinne har været optaget af pap og andre forgængelige materialer og jeg har arbejdet med det, som vokser i min have.
Hverdagen har været et ankerpunkt gennem hele processen. Det er her baggrunden ligger for alt det andet. Hverdagen er repræsenteret i udstillingen gennem de billeder, som vi har lavet over en længere periode i vores liv. Hos Stinne er de blandt andet repræsenteret gennem hendes pølsebakkebilleder og for mit vedkommende gennem træer, dyr, mennesker og lys.
Lige fra start har vi haft et ønske om at invitere andre ind i processen.
Det skete blandt andet gennem Kunstlaboratoriet på Holmen, som Stinne fik stablet på benene. Her inviterede vi andre kvindelige kunstner ind og spor af den proces lever videre i udstillingen.
Vi vil også gerne invitere jer til at flette jeres drømme og tanker ind. Det kan I gøre i vores lille Fletværksrum. Vi håber I har lyst til at lege med.
Tak til Kirsten Kjærs Museum Tak til baglandet
Og en stor tal til alle jer, som er kommet i dag.
Mette Elimar Jensen, juli 2022
Back to Top